př 5. B

Kostrouni

news img

Ve výtvarce navazujeme na přírodovědu...

Tak je to tady, už jsme uvnitř lidského těla! Přednost dostala pohlavní soustava a vznik člověka a nyní se věnujeme naší opoře – kostem. Spoustu jich už umíme pojmenovat a přes kůži a svaly i nahmatat. Abychom si naše znalosti upevnili, využili jsme ve výtvarné výchově velké krabice, ve kterých nám do školy přišly nové mikroskopy, a na ně obkreslili vlastní tělo. Některé skupiny pak kreslily kosti rovnou na lepenku, jiné si s tím pohrály a nakreslily je na bílý papír, vystřihly a nalepily. A teď nám ve třídě krásně svítí kostrouni:)

 

Fotogalerie

Poctivě obtáhnout tvar těla fixou

 Poctivě obtáhnout tvar těla fixou

Začínáme obkreslením našeho těla na karton

 Začínáme obkreslením našeho těla na karton

Tak kde začít?

 Tak kde začít?

Potřebovali jsme dost prostoru, tak přišla vhod i chodba

 Potřebovali jsme dost prostoru, tak přišla vhod i chodba

Rozdělit si úkoly...

 Rozdělit si úkoly...

Někteří se obkreslovali obličejem dolů...

 Někteří se obkreslovali obličejem dolů...

...ale i přesto se hýbali!

 ...ale i přesto se hýbali!

Práce je až nad hlavu

 Práce je až nad hlavu

Konzultace s paní asistentkou

 Konzultace s paní asistentkou

Poctivá práce

 Poctivá práce

Je to fuška!

 Je to fuška!

Lebka ve správné velikosti

 Lebka ve správné velikosti

 

Bez medu to nejde - pečeme medové perníčky

news img

Po ochutnávce medu přišlo na řadu pečení medových perníčků.

Prosinec - pečeme a zdobíme medové perníčky    

     Posledně jsme ochutnávali různé druhy medu, říkali jsme si, že med lesní je tmavší a využívá se spíše jako prevence před chorobami, je z medovice, kterou vylučují mšice. Naopak med nektarový (květový) se používá na léčení po operacích, obsahuje více bílkovin, vitamínu a rychle cukernatí. Poslední med, který jsme ochutnali, byl med akátový, ten jako jediný vydrží až 2 roky, než začne cukernatět (tuhnout). Právě z těchto prvních dvou medů jsme si připravili těsto a v naší cvičné kuchyňce jsme začali rovnou s válením těsta a vykrajováním perníčků, abychom to všechno stihli. Byli jsme všichni moc šikovní, o čemž se můžete přesvědčit na fotografiích.                      -PON-

 

 

 

Fotogalerie

Válení těsta

 Válení těsta

Nejprve vyválet těsto

 Nejprve vyválet těsto

Vykrojené perníčky namazat vajíčkem

 Vykrojené perníčky namazat vajíčkem

Holky v akci

 Holky v akci

Kluci v akci

 Kluci v akci

Kluci v akci

 Kluci v akci

Jsme jeden tým

 Jsme jeden tým

Pečeme beze zbytků

 Pečeme beze zbytků

Teď už jen dát do trouby

 Teď už jen dát do trouby

Hotovo

 Hotovo

Holky v akci

 Holky v akci

S úsměvem jde všechno líp

 S úsměvem jde všechno líp

Závěrečná ochutnávka

 Závěrečná ochutnávka

 

Přírodovědný projekt - Bez medu to nejde

news img

Dnešní přírodovědu jsme trávili opět „ve společnosti včel“.

Prosinec – jak vzniká med

      V rámci našeho přírodovědného projektu Bez medu to nejde, jsme si prohlédli kreslené video o tam, jak vlastně takový med vzniká a zároveň jsme se dozvěděli, že kdyby včely vymřely, do tří let bychom vymřeli i my lidé, jelikož kromě vytváření medu jsou včelky užitečné hlavně tím, že opylují květy. Zjistili jsme, že kromě medu nám včely poskytují i další produkty, a to včelí vosk, mateří kašičku, propolis a že dokonce existuje tzv.  Apipunktura, při které se léčí bolesti kloubů včelím jedem. Po shlédnutí videa jsme se pustili do samotné ochutnávky medu. Vyzkoušeli jsem 3 různé druhy, a to med lesní, květový a akátový, ve kterém byly dokonce naložené i včelí plástve. Ve zbytku hodiny jsme si nacvičovali zdobení medových perníčků, zatím tedy jen vystřižených z kartonu a zdobené bílou barvou, ale příští týden se už vrhneme na opravdové pečení.

Zdravíme všechny marody doma a těšíme se, že se s vámi příští týden už uvidíme.             -PON-

 

Fotogalerie

Jak vzniká med

 Jak vzniká med

Jak vzniká med

 Jak vzniká med

Příprava ochutnávky

 Příprava ochutnávky

Příprava ochutnávky

 Příprava ochutnávky

Akátový med s plástvemi

 Akátový med s plástvemi

Ochutnávka medu

 Ochutnávka medu

Plástve z medu

 Plástve z medu

Ochutnávka medu

 Ochutnávka medu

Zdobení perníčků z kartonu

 Zdobení perníčků z kartonu

Zdobení perníčků z kartonu

 Zdobení perníčků z kartonu

Zdobení papírových perníčků

 Zdobení papírových perníčků

Papírové perníčky

 Papírové perníčky

 

Poznej a chraň – prosinec

news img

Sice na poslední chvíli, ale maliník i ostružiník jsme konečně zasadili, a aby toho nebylo málo, i spadané listí na školní zahradě se nás bálo. Ruku k dílu jsme společně přiložili a dost jsme se u toho pobavili.

     Konečně dorazily naše objednané ovocné keře a stromy, a tak jsme doslova na poslední chvíli využili příznivé počasí a zasadili náš uhynulý ostružiník maliník i dva beztrnné ostružiníky. Výsadba nebyla časově náročná a ve zbytku hodiny jsme se proto pustili do úklidu listí v další části našeho školního areálů. Mohli jsme použít úplně nová zahradní kolečka, což ocenili hlavně kluci a práci s nimi si moc užívali. Naproti tomu holky se spíše oháněly mezi listím hráběmi a šlo jim to moc dobře. Také jsme si trošku s hromadami listí pohráli, což můžete vidět na přiložených fotografiích.                           -PON-

 

Fotogalerie

Našli jsme si čas i na zábavu

 Našli jsme si čas i na zábavu

Výsadba beztrnné ostružiny

 Výsadba beztrnné ostružiny

Podzimní práce na zahradě

 Podzimní práce na zahradě

Svoz listí

 Svoz listí

My z 5. B v akci

 My z 5. B v akci

na školní zahradě

 na školní zahradě

sázíme maliník

 sázíme maliník

výsadba beztrnné ostružiny

 výsadba beztrnné ostružiny

důležitá zálivka

 důležitá zálivka

úklid nářadí

 úklid nářadí

 

Poznej a chraň - listopad

news img

V listopadu jsme pro dobrou náladu, ochutnali sladkou jeřabinovou marmeládu, i máslo jsme si k tomu vyrobili, bylo k tomu potřeba hodně síly.

     Jelikož náš svěřený strom se už uložil k zimnímu spánku, nechtěli jsme ho rušit a rozhodli jsme se, že tentokrát vyzkoušíme, jak chutná pravá marmeláda z jeřabin. U našeho stromku bude chvíli trvat, než začne plodit, proto jsme si marmeládu pořídili ve zdravé výživě. A abychom nejedli jen marmeládou se suchými rohlíky, vyrobili jsme si k tomu vlastní máslo. Neměli jsme sice máselnici, ale bohatě nám stačilo nalít kvalitní smetanu do malé plastové pet láhve a rychle třepat směrem nahoru a dolů. Kluci měli více síly, proto měli dříve hotovo a jako první začali s ochutnáváním. Velice nás překvapilo, jak byla marmeláda z jeřabin chutná a sladká, mysleli jsme si, že bude mít spíše kyselou chuť, ale pěstovaná odrůda jeřábu červeného se jmenuje 'Moravský sladkoplodý‘ – proto sladká prostě být musela. No a aby toho nebylo málo, některé skupinky připravili pro ostatní ještě mrkvový salát. Moc jsme si na těch podzimních vitamínech pochutnali a vyzkoušeli jsme si zase něco nového.      - PON-

 

 

 

 

Fotogalerie

výroba másla

 výroba másla

holky v akci

 holky v akci

holky v akci

 holky v akci

příprava mrkvového salátu

 příprava mrkvového salátu

kluci v akci

 kluci v akci

holky v akci

 holky v akci

hotovo můžeme ochutnat

 hotovo můžeme ochutnat

 

Přírodovědný projekt - Bez medu to nejde

news img

 

Říjen – jednotlivé role včel v průběhu jejich života

     V říjnu jsme se opět na skok vrátili k včelám. Zopakovali jsme si čím se živí, kde žijí a jak se dělí. Nejprve jsme si pozorně prohlédli kreslené video o tom, jak se role včel během jejich života v úlu mění. Jaké funkce zastává královna, trubci a hlavně dělnice.  Své vědomosti jsme si pak upevnili při vyplňování pracovního listu včetně včelího sudoku. Nejprve jsme se toho trošku báli, protože jsme ještě nikdy sudoku neluštili, ale nakonec jsme to všichni hravě zvládli. Na závěr jsme pomocí termokamery porovnávali teplotu těla mrtvých včel oproti živému tělu šneka afrického tedy oblovky, a to proto, že bylo venku zataženo a živé včely jsme už nenašli. Také jsme vyběhli na zahradu, abychom pomocí termokamery zjistili, zdali jsou v našem hmyzím domečku nějací obyvatelé. Bohužel kamera žádné neodhalila, proto jsme hmyzí domeček trošku popravili, doplnili šiškami a stonky křídlatky, z gruntu se na něho vrhneme zase až na jaře.

 

Fotogalerie

Termokamera v akci

 Termokamera v akci

Žáci při práci s termokamerou

 Žáci při práci s termokamerou

Pracovní list včelí sudoku

 Pracovní list včelí sudoku

Těla živých a mrtvých organismů

 Těla živých a mrtvých organismů

Snímek z termokamery

 Snímek z termokamery

Žáci zahřívají oblázky v dlani

 Žáci zahřívají oblázky v dlani

Snímek oblázků z termokamery

 Snímek oblázků z termokamery

 

Poznej a chraň - říjen

news img

V říjnu jsme se snažili, obvod kmene změřili, k tomu také délku kmene, ať na to nezapomenem.

          Během měsíce října jsme se opět vypravili za našim svěřeným stromkem, abychom změřili jeho rozměry. V péči budeme mít náš jeřáb až do deváté třídy, tak budeme průběžně zaznamenávat jeho růst a vývin v čase, ať si můžeme na konci školní docházky porovnat o kolik nám vyrostl. Dívky měřily obvod kmínku, kluci zase jeho výšku.

Říjen – bereme míry našemu jeřábu

Celková výška jeřábu: 210 cm

Délka kmene: 145 cm

Délka koruny: 65 cm

Obvod kmene: u země: 7 cm, pod korunou 4 cm

 

Fotogalerie

Pravidelná péče - zálivka

 Pravidelná péče - zálivka

Žáci měří obvod kmínku

 Žáci měří obvod kmínku

Pravidelná zálivka

 Pravidelná zálivka

Měříme obvod kmene

 Měříme obvod kmene

Nové fotky na plakát k projektu

 Nové fotky na plakát k projektu

 

Projekt „POZNEJ A CHRAŇ“ – září

news img

  

V září jsme moc nelenili, ruku k dílu přiložili, i když jeřáb trošku chřadne, nám přec nikdy neuvadne.

       Od loňského roku má naše třída, v rámci projektu Poznej a chraň, v péči jeden ovocný strom – Jeřáb červený odrůda Moravský sladkoplodý a jeden ovocný keř Ostružiník maliník.

         Během měsíce září jsme pozorovali, jak se po prázdninách našim svěřencům daří. Zjistili jsme, že jeřáb nám trošku chřadne, ale my ho nedáme a budeme se o něj pečlivě starat, aby neuvadl. V horkých dnech jsme ho proto zalévali a sledovali, jak se mu daří. Bohužel maliník nám vandalové zničili, a tak si během podzimu vysadíme společně nový. Ve výtvarné výchově jsme malovali, jak asi budou vypadat jeho plody, až trošku povyroste a budeme moci sklízet první úrodu. Také jsme si říkali, jak bezpečně poznáme náš jedlý jeřáb od toho běžného jeřábu ptačího, který roste v lese. Náš jeřáb má okraje lístečků pilovité jen v jejich horní polovině, kdežto jeřáb ptačí má jednotlivé lístečky pilovité po celém okraji. Přesvědčit se o tom můžete na přiložených fotografiích.

 

 

Fotogalerie

My z 5. B u našeho Jeřábu

 My z 5. B u našeho Jeřábu

Péče o strom

 Péče o strom

Jmenovka

 Jmenovka

Listy jeřábu

 Listy jeřábu

List Jeřáb červený

 List Jeřáb červený

List Jeřáb ptačí

 List Jeřáb ptačí

Plody al listy jeřáb červený

 Plody al listy jeřáb červený

 Poznej a chraň - plakát

  Poznej a chraň - plakát

 

Přírodovědný projekt - Bez medu to nejde

news img

 

Září  - pozorování stavby těla včel

       V letošním školním roce se v rámci přírodovědného projektu zaměříme blíže včely a jejich produkty. Během měsíce září jsme společně vyrazili na naší školní zahradu, kde jsme se snažili ulovit nějaké včelky do speciálních pozorovacích kelímků s dvojitou lupou. Byli jsme poměrně úspěšní, a kromě včel se nám podařilo ulovit i drobný luční hmyz křísy a také ploštice. Abychom si pozorně, a hlavně podrobně prohlédli stavbu těla včely, navštívili jsme odbornou učebnu Přírodopisu na druhém stupni, kde jsme si ukázali stavbu těla včely na zvětšeném modelu. Zvětšené tělo uhynulých včeliček jsme pozorovali i pod binokulární lupou, ba co víc, prohlédli jsme si i trvalé preparáty nohy, hlavy i ústního ústrojí včely pod objektivy úplně nových, elektricky osvětlených, mikroskopů. Své nabyté vědomosti jsme si potom v následující hodině zopakovali při vypracování pracovních listů na dané téma. Jak nás to bádání a pozorování bavilo, se můžete podívat v přiložených fotografiích.

 

Fotogalerie

Žáci na školní zahradě

 Žáci na školní zahradě

Žáci loví hmyz na školní zahradě

 Žáci loví hmyz na školní zahradě

Žákyně s ulovenými včelkami

 Žákyně s ulovenými včelkami

Žákyně s miskou pro lov hmyzu

 Žákyně s miskou pro lov hmyzu

Žáci u květinového záhonu

 Žáci u květinového záhonu

Žáci pozorují ulovené včelky

 Žáci pozorují ulovené včelky

Žáci si prohlíží model včely

 Žáci si prohlíží model včely

Žáci a vývojová stádia včely

 Žáci a vývojová stádia včely

Žáci s modelem stavby těla včely

 Žáci s modelem stavby těla včely

Žáci pozorují uhynulé včely

 Žáci pozorují uhynulé včely

Žáci pozorují uhynulé včely

 Žáci pozorují uhynulé včely

Žáci pozorují uhynulé včely

 Žáci pozorují uhynulé včely

Žáci při práci s mikroskopem

 Žáci při práci s mikroskopem

Žáci při práci s mikroskopem

 Žáci při práci s mikroskopem

Žákyně při práci s mikroskopem

 Žákyně při práci s mikroskopem

Žák při práci s binokulární lupou

 Žák při práci s binokulární lupou

Životní cyklus včely

 Životní cyklus včely

 

OFICIÁLNÍ NÁZEV:

Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko,
příspěvková organizace 

Adresa:
Struhlovsko 1795,
753 01 Hranice,
IČ: 14618575
Kde nás najdete:
Loc: 49°33'8.38"N, 17°43'40.258"E

KONTAKTY:

Tel.: + 420 581 602 599
Identifikátor datové schránky: nevmmq6
E-mail: skola(zavináč)zsstruhlovsko(tečka)cz

Ředitel školy
Mgr. Radomír Macháň, tel.: 581 650 151

Další­ kontakty:
Školní jídelna při ZŠ, tel.: 581 650 155
Mateřská škola,  tel.: 581 650 165

MAPA:

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
Ať s míčem, knihou nebo kružítkem - příležitost u nás dáme všem.

DOPLŇKOVÁ ČINNOST:

Pořádání odborných kurzů, školení
a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti

REALITNÍ ČINNOST:

Pronájem a půjčování věcí movitých
Hostinská činnost (stravování cizích strávníků)

loga-partneri
PPUC
Výuka přírodních věd nově
Spolu a lépe
SFŽP ČR
Pokusné ověřování
ERASMUS+
OPVK
Doučování žáků škol
Rozvoj digitálních kompetencí pedagogů
IKAPOK II
IKAP II

2001 - 2022 © Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace - All rights reserved      developed: CodeKey.cz    grafika: Wedipa